Stel je voor; je komt ’s morgens op je werk en hebt om 10.00 uur een zakelijke afspraak in je agenda staan. Je hebt je goed voorbereid en weet precies waar je in het gesprek over wilt praten. De koffie staat klaar en het is opgeruimd en lekker warm in de ontvangstkamer.
Om 10.05 uur kijk je eens op je horloge en denkt: ‘Ze zal zo wel komen,’ en gaat rustig door waar je mee bezig bent. Maar om 10.15 uur zegt je baas tot je schrik dat jouw klant niet meer komt en dat jij daarom ook niet betaald krijgt voor de tijd die je op kantoor was en voor je afspraak hebt gereserveerd. ‘Over een uurtje komt je volgende klant, ga in de tussentijd maar wat voor jezelf doen.’ voegt hij eraan toe.
Dit is best raar toch?
De laatste tijd overkomt het mij helaas veelvuldig:
No Shows; klanten die een afspraak voor een behandeling hebben en kort van tevoren afmelden of nog erger, zonder afbericht wegblijven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waardoor je je afspraak echt niet kan nakomen: je moet bijvoorbeeld plots werken of je kind is ziek, je voelt je zelf niet lekker of het komt financieel even niet uit, zo is het leven. Daar heb ik natuurlijk begrip voor.
Maar als je een afspraak met me hebt gemaakt en je zegt die korter dan 24 uur tevoren of zelfs helemaal niet af, dan zijn mijn behandelstoel en praktijkruimte, tijd en instrumentarium onnodig voor jou gereserveerd. Ik had die tijd iemand anders in kunnen plannen, iemand die ik heb moeten teleurstellen en een later tijdstip heb aangeboden.
We zijn ‘de Sjaak’
Er zijn in deze situatie geen winnaars, we zijn eigenlijk allemaal de ‘Sjaak’. Jij omdat je die lekkere ontspannende gezichtsbehandeling mist, een andere klant omdat ze langer moet wachten voor ze bij mij terecht kan en ik omdat ik niet betaald krijg voor de tijd dat ik, zoals in het voorbeeld in de eerste alinea ‘wel op kantoor was en maar iets voor mezelf ging doen.’
#tegendebakker
Kijk op social media maar eens naar #tegendebakker en laat je verbazen hoe vaak zzp’ers niet betaald krijgen voor werk dat ze wel doen. ‘Sorry bakker dat je speciaal voor mij die taart hebt gebakken. Ik kom hem toch niet ophalen, ik bel weer voor een nieuwe afspraak.’ Dat zeg je toch niet tegen de bakker?
De tandarts en huisarts zijn hier onverbiddelijk mee. Als jij niet op je afspraak verschijnt wordt er zonder pardon een rekening gestuurd. Ook restaurants overwegen no shows in rekening te brengen door de prijzen iets te verhogen en zo betalen we allemaal de rekening voor lege tafels en stoelen in restaurants, behandelkamers en praktijkruimtes.
In mijn algemene voorwaarden staat een heel akelig zinnetje over kosten in rekening brengen. Ik noem dat akelig, omdat ik dit natuurlijk liever niet wil gebruiken. Liever zie ik je gewoon op je afspraak verschijnen om je huid goede aandacht en verzorging te bieden. Dat is onze relatie samen, daar steken we onze tijd en energie in.
Daarom wil ik jullie vriendelijk verzoeken om gemaakte afspraken goed en duidelijk te agenderen en als je onverhoopt toch wilt verzetten laat het me dan graag langer dan 24 uur tevoren weten. Vindt je het lastig te onthouden wanneer je afspraak is? Dat begrijp ik best want we hebben het allemaal druk en soms kun je het even niet meer zo goed herinneren. Ik kan dan een reminder instellen die je 1 dag tevoren per mail ontvangt om je te herinneren aan je afspraak met mij. Wil jij dit ook laat het me dan weten, zodat ik je kan helpen herinneren.
Zo blijven we allemaal blij.