Een goed georganiseerde garderobe geeft niet alleen rust in je huis, maar ook in je hoofd. Veel vrouwen vinden het lastig om leuke combinaties te bedenken en een overvolle kledingkast werkt daar uiteraard niet aan mee. De kleding- en imagostylistes Elisabeth Meijer en Nicole Kroeze van Dress to Impress helpen je en schrijven deze maand een gastblog met tips hoe het beste uit je garderobe te halen.
‘Na een heerlijke dag buiten lopen in het winterzonnetje gaan we er eens goed voor zitten om voor jullie een blog te schrijven met veel tips en trucs om het beste te halen uit je garderobe. Want in ons werk als kleding- en imagostylistes komen we nogal eens tegen dat vrouwen daar problemen mee hebben.
Een goed georganiseerde garderobe geeft niet alleen rust in je huis, maar ook in je hoofd.
Veel vrouwen vinden het lastig om leuke combinaties te bedenken en een overvolle kledingkast werkt daar uiteraard niet aan mee.
Eigenlijk is een opgeruimde kledingkast maatwerk. We hebben immers allemaal een ander figuur en wensen.
Moet je zakelijk goed gekleed gaan dan zul je andere prioriteiten hebben dan als je vanuit huis werkt of thuisblijfmoeder bent.
Als eerste is het belangrijk dat je overzicht creeert in je kast. Dat betekent alles eruithalen, mooie hangers aanschaffen (ikea, action) en een voor een je kledingstukken sorteren.
Maak geen al te grote stapels en sorteer je kledingstukken op ‘soort’. Dus blouses bij blouses, shirts bij shirts.
Wij raden je aan om het opruimen van je kast in twee fases te doen. Je kunt het namelijk vergelijken met het lopen van een marathon 🙂
Je kleding ga je in eerste instantie sorteren volgens het volgende principe:
1: Nog geschikt om te dragen (goede kleur en pasvorm)
2: Stomerij / Wassen / Vermaken
3: Weg ermee
Kleding die nog geschikt is om te dragen hang je terug in de kast. Deze ga je later uitwerken met ons 13=31 principe.
In de praktijk zien wij vaak dat mensen moeite hebben met kleding wegdoen. Ook al weet je dat dat leuke jurkje in maat 36 je waarschijnlijk nooit meer zal passen, het is verleidelijk om het nog ” een kans te geven”. En juist die vele kansloze ” kansen” zorgen voor een overvolle kledingkast zonder overzicht.
Als je deel 1 achter de rug hebt, heb je in ieder geval overzicht in je kast en geeft het je gegarandeerd een opgelucht gevoel.
Je zult zien dat het met name kledingstukken zijn die je al regelmatig draagt en waar je je prettig in voelt.
Deel 2 kun je een aantal dagen later doen. Zorg dat je voldoende tijd hebt, want dit vergt wel even wat concentratie en nadenken.
Bij Dress to Impress werken we met het 13=31 principe. Oftewel met 13 kledingstukken kun je 31 combinaties maken.
Uiteraard moet je wel ervoor zorgen dat je een goede basis hebt. En deze begint bij KLEUR. Wij raden iedereen dan ook altijd een professioneel kleuradvies aan, zodat je weet welke kleuren je mooier maken en welke je beter kunt vermijden.
Als je kledingstukken qua kleur mooi bij elkaar passen, dan is het eenvoudig om heel veel leuke combinaties te maken, omdat je al je kledingstukken kunt combineren. Hoe leuk is dat!
Je 13 kledingstukken bestaan uit:
4 TOPS/1 (blouse, trui, shirts)
4 BOTTOMS (rok, jurk, pantalon, jeans)
2 TOPS/2 (blazer, vest, jasje)
3 SCHOENEN (pump, laarzen, sneaker)
(Uiteraard kun je hierin aanpassingen doen, dat doen wij ook met een garderobe advies op maat).
Doordat je garderobekast al opgeruimd is, kun je nu eenvoudig zien welke kledingstukken ontbreken.
Met deze basis kun je altijd leuke combinaties maken. Ook voor vakanties is dit ideaal omdat je met weinig bagage kunt reizen en je ook niet met een overvolle koffer met wasgoed thuiskomt.
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opruimen van je kledingkast? Dan helpen we je graag!
Speciaal voor de klanten van Angeline hebben wij een leuke aanbieding:
Garderobecheck met GRATIS KLEURADVIES en luxe colourcard met je persoonlijke kleuren van € 157,50 voor € 125,=
Wij wensen je een kleurrijke dag!
Stijlvolle groet ,
Nicole & Elisabeth
Dress to Impress kledingadvies & workshops’
www.dtoi.nl